Arkistot kuukauden mukaan: toukokuu 2013

Vahausta vesisateessa

20130511_151227(0)Hietasaaren Veneilykeskuksessa kävi tänään kuhina. Veneitä laskettiin ja kevätkunnostajat olivat toden teolla ryhtyneet hommiin, vaikka sää oli kehno, +7°C ja vesisadetta.

Vahasin paaran puolen kyljen, joka oli putsattu kliinerillä torstaina. Komea kiilto siihen tuli. Paljon muuta en sitten saanutkaan aikaiseksi, kun sadekuurot alkoivat muuttua iltapäivästä jatkuvammaksi sateeksi.

Päätimme lykätä veneen laskua ainakin ensi viikonloppuun. Maalaushommiin kun ei kannata ryhtyä kostealla kelillä. Tehdään mieluummin rauhassa ja kunnolla.

Vesille olisi jo kova halu. Laituriparlamentti tiesi kertoa, että jäät ovat jo Oulun edustalta häipyneet ja Iin Röyttäänkin pääsee. Vahauksen lomassa radiosta kuultu merisää vahvisti huhun todeksi.

Ei paista aurinko


Ei tullut lämmintä ja auringonpaistetta. Olimme suunnitelleet vahaavamme Mamarosan helatorstaina, mutta luvattua upeaa säätä ei sitten tullut. Kylmässä vesisateessa vahaaminen on aika hankalaa ja ikävää puuhaa.

Ajatus oli putsata kyljet huolellisesti ensin ja paaran puolen saimmekin hangattua kliinerillä. Loput työt siis lykkääntyvät todennäköisesti lauantaille ja sunnuntaille. Hiukan kiire tulee, sillä vene olisi tarkoitus laskea veteen sunnuntaina. Ja jos oikein hyvin menee, niin vielä rikaamme veneen ensi viikon kuluessa, jotta viikonloppuna päästäisiin jo merelle. Nyt ei kuitenkaan kannata olla liian toiveikas, sillä tekemistä on vielä melko paljon ja aikaa kaiken valmisteluun melko vähän.

Veneilykeskuksen kevättori




Tänään tarkastettiin miehistön pelastusliivit. Puntari kertoi kaikkien kolme gastin painon olevan reilun kilon sisällä ja jokaisen tarvitsevan uudet liivit. Veneilykeskuksessa oli sopivasti tänään kevättori, mutta sieltä ei mieleisiä liivejä löytynyt. Shoppailu kaupungilla sen sijaan tuotti tulosta ja gastit vaikuttivat hankintaan varsin tyytyväisiltä.
Oli ihana nähdä Veneilykeskuksessa niin paljon väkeä ja tuttuja kasvoja! Ihmisiä riitti jonoiksi asti, vaikka keli oli harmaa, tuulinen ja sateinen. Kippari sai varattua tämän kauden vahtivuoron ja veneen mahdollinen laskuaika katsottiin. Ehdittiin myös suunnittelemaan toukukuun viimeisten viikonloppujen ohjelmaa muutaman kanssaveneilijän kanssa. Viimeiset jäälautat nosturin alta oli avitettu kekseillä merelle ja ensimmäisiä veneitä oltiin juuri laskemassa.
Kaitsu kävi ostamassa epoksiprimeria, jota sipaistaan muutamaan paikkamaalausta kaipaavaan kohtaan pohjassa. Toivottavasti huomenna keli sallii veneellä ahertamisen!

Vappu 2013



Vielä tovi menee ennen kuin vesille pääsee… Odotellessa levitimme tänään merikartan pöydälle, pistimme kulmapainoiksi vappuherkkuja ja aloitimme lomasuunnitelmien tekemisen.