Arkistot vuoden mukaan: 2014

Tören sombrero

En ole ihan varma, olivatko pikkugastimme edes vielä heränneet kun jo suunnittelivat aamu-uintia. Pelastusliivien kanssa uiminen on osoittautunut tällä reissulla suosituksi huviksi.

20140723_114216

Keskiviikkona aamiaisen jälkeen S/Y Mamarosa ja S/Y Sara lähtivät Gårdsvikenistä kohti Perämeren pohjoisinta paikkaa, Tören sombreroa. Kyseessähän on erityisesti saksalaisten purjehtijoiden suosima kohde. Ei tuulta. Koneajoa.

20140723_145549

Poijun vieressä on vieraslaituri, johon kiinnitimme. Vaikka satama ei mikään idylli olekaan, niin kävelymatkan päässä on leirintäalueen ravintola ja puolentoista kilometrin päässä ruokakauppa. Chef Lotina pääsi taas elementtiinsä ja kauppareissulta tuli muun muassa voileipäkakku.

20140723_160459

Kaupassakäynnin jälkeen palasimme Gårdsvikeniin. Ohjelmassa oli ateriointia, reittisuunnitelmia ja sääskien huitomista.

20140723_212907(0)

Jäätelölaiva ja mixbastu

”Minä olen kyllä käynyt jäätelöautolla, mutta en tiennyt oleva olemassa myös jäätelölaivoja”, tuumasi gastimme Emil kuullessaan yllätyksestä.

20140722_120630

Vuorolaiva saapui laituriimme tiistaina puoliltapäivin. Matkustajien vaihdon lisäksi laivan kioski-baari myy laiturille saapuneille asiakkaille muun muassa jäätelöä.

20140722_125853

Herkutteluhetken jälkeen jätimme S/Y Saran kanssa Småskärin taakse ja pujottelimme saarten välistä kohti pohjoista.

20140722_192745

Töre Båtklubbenin satamaan Gårdsvikeniin on aina mukava tulla. Saimme paikat erinomaiselta paikalta maalaiturista.

20140722_180227

Laivueen lapset olivat alta aikayksikön uimassa ja pomppimassa sataman hyppytornista. Veteen oli nopeasti päästävä itsekin. Oli purjehdusreissun 12. päivä ja jokaisena matkapäivä oli lämpötila kivunnut hellelukemiin.

20140722_184707

Yhteisen päivällisen katoimme veneiden edessä laiturilla olevalle pöydälle. Täällä nimittäin on useita pöytäryhmiä, toisin kuin Småskärissä. Yksi puute tosin tuli esille. Kummastakaan aluksesta ei löytynyt liinaa isoon pöytään. Ruokajuomat laskettiin seuran hanasta.

20140722_221908

Saunavuorot loppuivat jo alkuillasta. Uskaltauduimme kylpemään sekavuorolla. Laivueen tytöt ilmoittivat välittömästi saunassa, että on liian kylmä. Löylyä heittäneitä ruotsalaismiehiä asia nauratti vähän aikaa. Sitten he tuumasivat, että nyt alkaa olla saunassa niin paljon suomalaisia kylpijöitä ja heidän on parasta mennä jäähylle. Stereotypiat kohdalleen.

20140722_224512(0)

Illalla pidimme lapsille makoisat lättykestit.

Piparminttua ja painavia pöytiä

Viihteellinen laituripäivä Likskärissä oli tosi hauska ja paikallaan koko laivueelle. Maanantaina S/Y Mamarosa ja S/Y Sara lähtivät jatkamaan matkaa.

20140721_142126

Reitti Småskäriin oli pääosin vastaista, mutta loppumatkasta tuuli sopivasti genaakkerille. Piparminttupurje ylös siis.

20140721_231510

Småskär on uloimpia veneilykohteita Luulajan saaristossa. Satamassa on pieni, mutta hyvä sauna. Saarella on 1720-luvulla rakennettu kappeli joka on saariston vanhin. Vuorolaiva liikennöi saarelle.

20140721_224231

Mamarosan sisaralus S/Y Aurora oli jälleen samassa satamassa.

20140721_214845(0)

Venelaituri oli jälleen myös uimalaituri.

20140721_212956

Olisimme mielellämme illallistaneet porukalla laiturilla, mutta rannalla olevat pöydät olivat liian painavia siirrettäväksi laiturille. Maljat nyt kuitenkin saunan päälle nautimme.

Yhteisöllinen laivue

Sunnuntaina vietimme Likskärissä laituripäivää yhdessä S/Y Saran kanssa. Lapset viettivät varmaankin enemmän aikaa vedessä kuin kuivalla maalla.

141185ca4c653cf7

Luleå Segelsällskapin klubirakennuksella oli aivan loistava henkilökunta. Parkkeerasimme terassille ja lainasimme pesutupaa laivueen pyykkejä varten.

20140720_190400

Muutama terassilaudoista noussut ruuvi häiritsi sen verran, että noudimme veneestä työkalut ja hoidimme asian kuntoon.

20140720_214711

Saimme vielä lainata klubin tv-huonetta laivueen lasten elokuvailtaa varten.

Gladkaka hiekkasaarella

Lauantai kovimpaan sesonkiaikaan upean aurinkoisella säällä ei ole helpoin päivä saada laituripaikka Luulajan saariston yhdestä suosituimmasta satamasta.

Chef Lotina kävi vielä nopeasti kaupassa paikkomassa illalla huomatut puutteet. Köydet irtosivat jo yhdeksän jälkeen. Tuulta ei taaskaan ollut eli noin seitsemän meripeninkulman siirtymän teimme moottorin voimin.

20140719_190541

Kymmenen jälkeen töijasimme Likskäriin, jossa laiturilla oli vastassa tuttuja kasvoja viime kesältä. Saimme erinomaisen paikan. Ei kestänyt kauan, että klubirakennuksen salkoon nousi Suomen lippu. Kävimme kiittämässä klubimestaria kohteliaasta eleestä.

20140719_170201

Miehistö heräsi vasta perillä, jossa aamiaiseksi tarjolla oli Lotinan aamulla ostamaa vastapaistettua mutakakkua.

20140719_115418

Tuuli oli virinnyt muutamaa tuntia myöhemmin meitä seuranneelle S/Y Saralle sen verran, että he pääsivät osan matkasta purjeilla. Loppupäivän vietimme tuttuun tapaan yhdessä isolla porukalla.

20140719_193109

Likskär on upea hiekkasaari ja juuri sopiva paikka näille keleille. Taisi olla viime vuonnakin hellesää täällä vierailtaessa. Kaunista säätä näyttää olevan tulossa lisää. Forecan ennuste seuraavalle kymmenelle päivälle on melko ykstotinen.

20140719_184958

Lapset kävivät tekemässä päivänmittaan monta uimareissua. Otto ja Emppu kävivät useamman kerran myös pelaamassa jalkapalloa.

20140719_171047

Samassa laiturissa sattui olemaan Mamarosan sisaralus S/Y Aurora aivan kuten viime vuonnakin.

20140719_231441

Ilta vierähti iloisesti klubirakennuksen terassilla. Veneelle palatessa taivastelimme ties monettako kertaa ruotsalaisten grillauskulttuuria. Juuri kukaan ei käytä satamiin rakennettuja nuotiopaikkoja. Sen sijaan liki kaikki tuovat niiden viereen oman grillinsä, grillaavat ruuan ja menevät veneeseen syömään sen.