Arkistot vuoden mukaan: 2015

Laatuaikaa

5.-6.8.2015 Veneilykeskus, Oulu – Iin Röyttä – Veneilykeskus, Oulu

Lähestyttäessä kotisatamaa iski ahdistus. Säätiedotus lupaili seuraavasta päivästä kesän kauneinta. Onko täältä pakko tulla vielä pois? Entä jos ei halua? Ja lomaakin oli vielä jäljellä. Kahdestaankin olisi kiva olla, olihan takana kuukausi intensiivistä yhdessäoloa lasten kanssa 24/7. Saatuamme köydet kiinni ehdotin Kaitsulle, että pitäisiköhän kysäistä mummulta ja papalta haluaisivatko he lapset heti seuraavana päivänä yökylään. Ja tietysti he halusivat. Isovanhemmilla oli ollut ikävä lapsia ja lapsilla isovanhempia.

20150805_170444

Nukuttuamme kotona yön veimme lapset mummolaan ja suuntasimme herkkukaupan kautta satamaan. Päätimme pitää illalla rapufestit. Päädyimme ruokakauppaan nälkäisenä ja jokainenhan tietää mitä siitä seuraa. Rapujen lisäksi mukaan tarttui pari kassillista tuoremuonaa. Milloinhan sitä oppii? Minun kohdallani taitaa olla toivo menetetty.

20150805_191240

Oli aivan uskomattoman upea sää! Tuulta nyt ei ollut juuri nimeksikään, mutta kun ei ollut myöskään kiire mihinkään niin lilluttelimme rauhassa lähes kokomatkan genaakkerilla. Purje laskettiin vasta Röytän satama-altaan suulla.

20150805_220149

Perille päästyämme katoimme illallisen. Siinä me sitten istuimme tuntikausia syöden ja keskustellen.

Maihinnousu

4.8.2015 Iin Röyttä – Veneilykeskus, Oulu (20 mpk)

Tiistaina oli kesälomapurjehduksemme viimeinen päivä.

20150804_115139

Ida halusi käydä uimassa. Sää oli sen verran vilpoinen, ettei prinsessa rohjennut kuin kastautua.

20150804_122554

Vielä ennen kuin ehdimme lähteä, purjehdusseuramme vieraaksi saareen tuli Oulun laivastonkillan väkeä. Merivartiosto järjesti heidän kuljetuksen.

20150804_145006

Meitä onnisti jälleen purjehdustuulen suhteen. Saimme ajella virsikirjalla suurimman osan matkasta kevyessä tuulessa.

Karinkannan edustalla sattui outo tilanne. Etuoikealta vastaan tuli purjevene. Meillä tuuli oli siis styyrpuurin puolella. Raahelaiseksi H-veneeksi osoittautunut vene ajoi törmäyskurssilla melkein allemme. Vasta viime hetkellä se väisti. Kannattaisi varmaan vielä vähän kerrata vesiliikenteen säädöksiä.

20150809_141158

Ida oli innoissaan, kun näki pitkästä aikaa saippuakuplakoneen.

20150804_170236

Kuukauden mittainen kesälomapurjehdus oli nyt tehty. Tunnelma oli tietenkin vähän haikea, mutta mukava oli palata myös kotiin. Ja matkalta on aina palattava, ennen kuin voi lähteä uudelle matkalle.

Maininkia, mutta kyllä lähtee!

8.3.2015 Kemi, Uleninranta – Iin Röyttä (33 mpk)

20150803_134725

Maanantain reitillemme oli luvassa mukavaa avotuulta. Valitettavasti myös maininkia oli 0,7 – 1,2 m. Reittimme kulki täysin avomerellä, joten hiukan kiikutusta oli tiedossa.

20150803_155009

Ida kiipesi Ajoksessa sitlooraan, kun kiikkuminen alkoi. Ilmeisesti meritauti oli hiipimässä. Prinsessa viettikin koko päivän ulkona, välillä torkut ottaen.

Otto ja Emil kikkailivat koko matkan sisällä. Taisivat hekin nukkua peräti pari tuntia.

Purjehduksen kannalta päivä oli aivan upea. Ajelimme lähes koko matkan virsikirjalla. Iso oli varmistettu preventterillä ja genoan piti auki puomi. Autopilotti ohjaili ja me fiilistelimme hyvällä vauhdilla.

20150803_152914

Pohjanleton lähistöllä samalle reitille koukkaisi Ruotsista päin tulossa ollut purjevene. Se oli todennäköisesti S/Y Merikihu, jonka näimme viime kesänä Seskarössä. Kraasukasta se jatkoi matkaa Oulua kohti, kun me kaarroimme Röytän suuntaan.

20150803_165221

– Kyllä lähtee, toistelimme Oton kanssa kummelityyliin, kun Mamarosa nousi komeasti surffiin.

20150803_174442

Röyttään saapuminen oli hyvin kotoisaa. Lapset ryntäsivät heti rannalle ja leikkipuistoon touhuihinsa.

20150803_205754

Olimme olleet yli neljä viikkoa reissussa ja saapuneet ihan kotivesille. Se taisi illalla laukaista meissä kaikissa koti-ikävän. Aamulla lähdettäisiin kotiin.

Rajan yli ja rajatonta huvia

Frevisören – Kemi, Uleninranta (32 mpk)

Lähdimme Frevisörenistä liikkeelle lasten vielä nukkuessa. Rauhallista menoa tosin ei kestänyt kuin puoli tuntia. Sitten alkoi oviaukossa pyöriä miehistöä vaatimassa aamupalaa.

Tuuli oli NW 1-2 m/s, joten koneistimme.

20150802_114859

Seskarön sillan kupeessa nostimme purjeet kuivumaan. Nehän kastuivat edellispäivänä oikein kunnolla ukkospuuskan tullessa päälle. Luutusimme niistä samalla myös liiskaantuneiden hyönteisten jälkiä.

20150802_133519

Hanhikarin lähettyvillä näytti siltä, että mantereen päällä pyörinyt laaja saderintama alkaa tulla päälle. Laskimme purjeet nopeasti, kun kerran olimme ne nyt saaneet kuivaksi.

Pikkugastit odottivat kovasti rajan ylitystä. Tai eivät tarkalleen ottaen rajan ylitystä vaan pääsyä suomalaiseen mobiiliverkkoon. Tuolloin he pääsisivät rajattoman mobiilidatan pariin ja voisivat luukuttaa Youtubea ja Netflixiä mielin määrin.

20150802_214511

Tällä kertaa mahduimme Uleninrannassa kelluvaan laituriin. Viime kerralla oli muutama vene kiinnitetty niin hankalasti, että ne veivät useamman veneen paikan. Aivan reunimmaisen paikan haittanahan on taipunut tukipaalu.

Ihme kyllä, lapset innostuivat Kemissä jättämään datailun ja käväisemään Meripuiston leikkipuistossa.

20150802_221713

Miehistö katsoi illalla jälleen yhden Uuno Turhapuro -leffan. Samaan aikaan Chef Lotinan pentteri tarjoili päällystölle iltapalaksi höyryävää lammasmakkarapaistosta ja tsatsikia.

Ukkospuuska ja datailua

1.8.2015 Gårdsviken – Frevisören (22 mpk)

20150801_093302

S/Y Hanhi lähti lauantaina aamulla kohti etelää. Hyvästelimme ystävät ja lähdimme itään päin.

20150801_114345

Tuuli oli NW 3-4 m/s. Nostimme heti purjeet, mutta huvia ei kestänyt kuin puolitoista tuntia. Tuulen lopahdettua jatkoimme koneavusteisesti.

20150801_133942

Kyrkgrundetin kupeessa nousi nopeasti ukkospuuska. Tuuli kohosi hetkessä toiselle kymmenelle. Laskimme purjeet. Repivää tuulta kesti parikymmentä minuuttia.

Pilven mentyä ohi tuuli oli kääntynyt sen verran, että loppumatka oli vastaista. Emme nostaneet enää uudelleen purjeita.

Saavuimme iltapäivällä Frevisöreniin, Båtskärsnäsin eteläpuolelle. Paikka oli meille ennestään vieras ja tiesimme sen verran, ettei kyseessä ole teknisesti mikään huippusatama. Jännitti hiukan.

Paikalla oli vain yksi pieni pistolaituri. Päätimme lähestyä sitä suoraan laiturin päästä ja pudottaa peräankkurin. Tällöin Mamarosa jäi sivutuuleen, mutta uskoimme näin saavamme varmimmin riittävästi vettä kölin alle.

Vettä riitti mainiosti. Lähestyessä Kristiina näki laiturin tarkemmin ja alkoi empiä. Hän huusi keulasta, että ei tuo laituri kestää hyppäämistä eikä venettä. Päätimme kuitenkin kokeilla. Kristiina hyppäsi keulasta laiturille, mutta sitten tuli tenkkapoo. Laiturilla ei nimittäin ollut oikein mitään kiinnityspaikkoja köysille. Kauempana oli muutama rengas, mutta ne eivät sivutuulessa tulleet kysymykseen.

Nappasin laiturissa olleesta avoveneestä airon ja mittasin sillä laiturin vierestä syvyyden. Noin 2,5 metrinen airo ei yltänyt missään kohtaa pohjaan. Niinpä otimme töijauksen uusiksi ja tulimme kylkikiinnitykseen.

20150801_203246

Laituri sijaitsee Frevisörenin leirintäalueen vieressä. Se ei kuitenkaan taida olla kovinkaan virallinen satama. Sitä ei mainita leirintäalueen omissa esitteissä tai nettisivuilla. Respassa ei myöskään ollut kuultu, että joku olisi joskus maksanut satamamaksun. Tarjouduimme sitten maksamaan telttapaikasta, sillä halusimme käyttää alueen suihkuja.

Laiturille tai edes lähelle ei tullut vettä tai sähköä. Muuten fasiliteetit olivat tyypillistä leirintäalueen tyyliä ja tasoa. Ikävä kyllä, uima-allas ja vesiliukumäki oli jo siltä päivältä suljettu. Kristiina muuten huomasi vasta suihkutiloista poistuessa, että oli peseytynyt miesten puolella. Melkoinen tuuri, että sattui hiljainen hetki. Minun käydessä viisi minuuttia myöhemmin pesuhuone oli täynnä saksalaisia ja norjalaisia.

20150801_165229

Leiriydyimme ravintolaan. Toimme mukana läppärit, täppärit, puhelimet sekä jakorasiat ja vedimme kunnon latausaseman pöydän viereen.

20150801_175425

Otto ja Ida kävivät tihkusateessa pelaamassa minigolfia. Peli oli aika vetinen, sillä osalla radoista seisoi vesi. Emil dataili sillä aikaa meidän seurassa.

Nukkumaan mennessä pikkugastimme innostuivat ensimmäistä kertaa lueskelemaan omaa blogiamme. Keulapiikistä kuului hihitys, kun he surffailivat ja muistelivat vanhoja seikkailujamme. Heitä näytti myös viihdyttävän S/Y Solsidanin blogi – siinä kun myös ovat tärkeässä osassa lapset ja perheen yhteiset jutut.