Arkistot vuoden mukaan: 2015

Hyrhyttejä ja eko-dieseliä

19.7.2015 Klubbviken – Luleå (8 mpk)

20150719_112257

Sunnuntaina lähti käyntiin purjehduksemme kolmas viikko. Olimme Luleån edustalla Klubbviken Havsbadissa. Otto, Emil ja Ida riensivät aamiaispöydästä kiireellä rannalle touhuamaan. Kaksi juttua tuntui olevan ylitse muiden.

20150719_113007

Otto sai köysiradalla hyvät vauhdit.

20150719_112048

Öinen sade ja pomppulinna olivat verraton yhdistelmä. Miehistömme pitikin kiikuttaa pomppulinnasta suoraan suihkuun ja vaatteiden vaihtoon.

20150719_121135

Kävimme Kristiinan kanssa kävelyllä lasten rauhoittuessa veneessä. Alueella on kahdenkokoisia hyrhyttejä eli vuokramökkejä. Useampi saunakin löytyy.

Ida sanoi jälleen tällä erää heipat kaverilleen S/Y Viiverin Nellille. Heillä oli tarkoitus lähteä ylittämään lähipäivinä.

Ystävämme S/Y Saralla lähtivät jo varhain aamulla Luulajaan. Heille oli tulossa lisää miehistöä – tai itseasiassa naisistoa. Me purjehdimme iltapäivällä perässä kaupungissa sijaitsevaan Ettansin satamaan.

20150719_194213

Ilta vierähti bunkratessa. Sataman vieressä on kookas ruokakauppa. Haimme ruokaa ja juomaa noin kymmeneksi päiväksi. Polttoainetankin ja varatankit täytimme myös, vaikka ruotsalaisen dieselin käyttö vähän arveluttaakin. Laituriparlamenteissa puhutaan, että ruotsalainen ”eko-diesel” toimii hyvänä kasvualustana dieselbakteerille.

 

Tjänare, kompisar!

18.7.2015 Gårdsviken – Klubbviken (21 mpk)

20150718_122057

Miehistö touhuili aamupäivän saaressa. Naapuriveneen pojat saivat pyydettyä muutaman kalan. Ottokin innostui kokeilemaan onnea pilkillä, mutta valitettavasti paistinkaloja ei tullut.

Iltapäivällä lähdimme kohti etelää. Tuuli oli S 7-8 m/s. Matkalla kuulimme, että seurakaverimme S/Y Viiverissä etsiskelevät vapaata tilaa Luleån edustan hiekkasaarilta Klubbvikenistä ja Likskäristä. Samoin ystävämme S/Y Saralla lähtivät aamupäivällä ylittämään Marjaniemestä Ruotsin puolelle. Myös heihin saimme yhteyden matkan aikana.

20150718_144358

Emil tuli istumaan jälleen lempipaikalleen.

Yllätys oli mieluinen, kun saimme VHF:llä tiedon Klubbvikenissä olevan hyvin tilaa. Paikka on nimittäin todella suosittu ja useana kesänä olemme joutuneet kääntymään aallonmurtajalta takaisin ulos sataman ollessa täynnä. Ilmeisesti illaksi luvatut sateet olivat ajaneet veneilijät toisenlaisiin kohteisiin tai takaisin kotisatamaan.

Menimme siis kaikki kolme alusta Klubbvikeniin

Idan kaveri Nelli S/Y Viiveristä oli jo odottamassa laiturilla.

20150718_185724

Klubbvikenin ravintolaa on kehuttu kovasti. Saimme kolmen aluksen väelle pitkän yhteisen pöydän ja herkuttelimme ribseillä ja angus burgerilla. Oikein hyvää. Ylistetty bouillabaisse jäi kokeilematta.

Syönnin jälkeen Ida ja Nelli leikkivät yhdessä nukkumaanmenoon asti.

20150718_202245

Ilta oli sateinen. ehdimme vielä saunaan. Hyvin ruotsalaistyylinen löylykokemus.

Laiturielämää ja kätköilyä

17.7.2015 Gårdsviken

20150717_101745

Perjantai aloitettiin S/Y Mamarosassa chef Lotinan loihtimilla sandwicheilla.

20150717_114300

Koska edellispäivän olimme merellä emmekä siksi ehtineet nostaa juhlaliputusta, päätimme nyt nostaa Suuren Paraatin Emilin syntymäpäivän kunniaksi. Naapuriveneistäkin käytiin päivän mittaan onnittelemassa syntymäpäiväsankaria.

20150717_143006

Gårdsvikenin vilkas laiturielämä perustuu pitkälti pöytäryhmiin, joiden ääreen veneilijät kokoontuvat aterioimaan ja seurustelemaan. Mamarosankin väki istahti popsimaan sortimentin makkaroita lounaaksi.

20150717_185208

Miehistömme päivä vierähti pitkälti vedessä.

20150717_191822

Illalla rivistö grillejä sauhusi laiturin vieressä. Mekin kaitoimme illallisen laiturin pöydille. Otto, Emil ja Ida kävivät logaamassa läheisen geokätkön. Vieressämme aterioinut ruotsalaisperhe innostui kätköilystä, kun pyysimme heiltä käännösapua kätkön vihjeen kääntämisessä. Ei kestänyt kauan, kun heillä oli oma tunnus ja apsi puhelimessa. Otto neuvoi innokkaana heidän poikia ensimmäisen kätkön etsinnässä. Emil huomasi kielitaidon hyödyllisyyden ja kaivoi esille englannin oppikirjan.

20150717_220434

Lapset halusivat fendarikiikun keulakannelle. Naapuriveneessä kiikku oli vähän korkeammalla.

Päädyimme viettämään koko illan uuden tuttavaperheen kanssa laiturilla seurustellen ja Skippoa pelaten. Tuli siihen paikalle myös herrasmies kitaran kanssa ja Kristiina innostui laulamaan. Oli tosi mukavaa.

Syntymäpäivä ja matka meidän saareen

16.7.2015 Seskarö, kylän laituri – Gårdsviken (30 mpk)

20150716_101656

Torstaina oli tärkeä päivä. Emil täytti kahdeksan vuotta. Hän oli jo etukäteen ilmoittanut, että haluaa aamiaiseksi vohveleita. Ja saamansa piti. Aamupalapöydässä herkuteltiin.

20150716_093353

Yhteiset purjehduspäivät seurakavereiden Jarin ja Joukon kanssa päättyivät tältä erää. He lähtivät aamulla Suomea kohti.

20150716_111319

Käväisin hakemassa kaupasta tuoretta leipää. Huomasin kaupan pihalla, että kaiteeseen oli ripustettu lasten tekemiä onnitteluja vuoden täyttäneelle kaupalle. Kauppahan on kuitenkin melko vanha. Onkohan kauppias tai ketju vaihtunut?

20150716_112017

Kylän laiturille johtavan tien varressa oli taas pihaloppis. Ovat suosittuja täällä. Viime kesänä mekin kävimme ostoksilla yhdessä pihassa.

20150716_120329

Otto innostui osallistumaan veneen irrottamiseen ja muihinkin merimiestöihin. Hienosti hän avasi ja veti sisään springin ja keräsi fendareita.

Tuuli oli S 3 m/s. Osan legistä oli niin vastainen, että ajoimme moottorilla. Joitakin osuuksia saimme purjehtia, kunhan emme liikaa kiinnittäneet huomiota siihen, ettei matkanopeus ollut kovin hyvä.

20150716_183932

Illalla kiinnityimme Gårdsvikeniin, Töre Båtklubbin satamaan. Tänä kesänä meidän pikkugastit puhuvat jo meidän saaresta, sillä liityimme seuran jäseniksi talvella. Kristiina ja minä ihastuimme paikkaan jo 15 vuotta sitten. Myös lapsemme pitävät Gårdsvikenistä tosi paljon. Satamassa on hyppytorni uimareille ja kunnon sauna. Laiturielämä on vilkasta ja leppoisaa. Halusimme osaltamme tukea hienojen puitteiden ylläpitoa ja toisaalta myös viedä viestiä mainiosta kohteesta eteenpäin.

20150716_193746

Kävimme koko perhe nauttimassa mutterisaunan (sexkantiga bastu) löylyistä. Otto ja Emil halusivat uida pelastusliiveillä sataman poikki saunalaiturille. Löylyt olivat mainiot. Sauna on ehdottomasti paras, jossa olen ruotsin puolella käynyt.

Gårdsviken on yksi Perämeren mukavimmista veneilykohteista.

Kivikon yli ja pizzaa, hej!

15.7.2015 Stora Trutskär – Seskarö, kylän laituri

Keskiviikkona päätimme suunnata seurakavereiden kanssa Seskaröön. Tarkemmin kohteena oli kylän laituri, josta saa myös sähköä ja vettä. Jätehuoltokin löytyy. Nuotiopaikkaa tai saunaa ei kuitenkaan ole, mutta eipä ole satamamaksuakaan.

20150715_120615

M/S Jolina II meni nopeana veneenä jo edellä ikään kuin tiedustelemaan, onko laiturissa tilaa. M/Y Christina lähti perään. Meillä oli vielä askareita ennen kuin pääsimme liikkeelle.

20150715_140340

Ajoimme kapeaa ja mutkittelevaa rantaväylää. Yksi kohta oli mielenkiintoinen. Peilinkien mukaan kuljimme keskeltä väylää ja etelämerkkikin jäi vasemmalle puolelle. Plotterin mukaan menimme kuitenkin kivikon yli. Virhe on todennäköisesti kartta-aineistossa. Mahdollista on tietenkin myös, että gps-signaaliin sattui juuri sopivasti epätarkkuutta. Joka tapauksessa tämä oli hyvä esimerkki siitä, että navigointia ei saa perustaa plotteriin.

20150715_144406

Emil kävi istuskelemassa lempipaikallaan mukanaan vitsikirja. Hänen mielestä parhaimmistoa olivat:

– Mitä koulutus maksaa Suomessa?
– Mielenterveyden.

– Mitä teletappi sanoi jäätyään auton alle?
– Uudestaan.

Rohkea rokan syö, uhkarohkea kouluruuan.

20150715_165517

Seskarössä ensimmäisenä oli ohjelmassa yhteinen reissu pizzalle. Meille oli kehuttu Seskarö Wärdshusin pizzojen olevan Perämeren parhaita. Erinomaisia ne olivatkin. Ravintolan listalla oli myös muita houkuttelevia herkkuja.

20150715_182201

Samalla reissulla käväisimme myös kaupassa noutamassa hiukan tuoretavaraa. Miehistö sai jäätelöä.

20150715_184734

Paluumatka kulki tuttua reittiä eli koulun kautta. Pihalla on koko joukko leikkipaikkavälineitä. Seskarön kylällä on aina jotenkin hauska tunnelma kun kaikki vastaantulijat tervehtivät iloisesti, hej!

20150715_211609

Illalla käväisimme Idan kanssa logaamassa läheisen geokätkön. Seskaröstä olisi löytynyt muitakin, mutta emme jaksaneet lähteä useamman kilometrin kävelyreissulle.