Arkistot kuukauden mukaan: heinäkuu 2015

Sadepäivän pelailua

9.7.2015 Kemi

Torstai oli sateinen. Vietimme satamapäivää Kemissä.

20150709_093714

Jollaajia ei keli haitannut. Treenit pyörivät koko päivän. Yksi opparipurjehtija kaatoi jollan altaassa. Nosto oli suorastaan mallikelpoinen. Tyttö käänsi jollan pystyyn muutamassa sekunnissa.

20150709_150207

Sen verran sateesta oli taukoa, että Emil ja Ida pääsivät käymään leikkipuistossa. Opetin heille reitin ja tarvittavan yhden tien ylityksen turvallisesti. Kaksikko pääsi puistoilemaan ihan keskenään. Sillä aikaa kävimme Oton kanssa läheisellä jalkapallokentällä.

20150709_182345

Illansuussa kävin kaupassa hakemassa vähän provianttia, tuoretta lihaa, kasviksia ja leipää. Kaupungin keskusta oli aivan käsittämättömän autio.

20150709_213709

Chef Lotina laittoi iltapalaksi tuoreilla yrteille ryyditettyä sieni-pekonipaistosta.

20150709_233819

Gastimme olivat löytäneet uuden koukuttavan mobiilipelin. Kolmikko pelasi Agar.io:ta niin innoissaan, ettei nukkumaanmenosta meinannut tulla mitään.

Paikan arpominen

8.7.2015 Iin Röyttä – Kemi, Uleninranta (34 mpk)

Oli tarkoitus lähteä keskiviikkona jo varhain liikkeelle, mutta kaikkia meitä nukutti sikeästi. Yhdeksän jälkeen ketsi ja yksi toinen alus lähti Kemiä kohti ulkokautta. Me lähdimme kohta perään.

20150708_095550

Nostimme ison ja avasimme genoan heti Röytän ulkopuolella. Platlenssi. Laitoin genoalle puomin ja isolle preventterin, jotta saamme ajaa rauhassa. Ohitimme jo vähän ennen Kraasukkaa kaksi matkakumppaniamme. Kumpikin olivat hyvin raskastekoisia aluksia.

20150708_134426

Chef Lotinan pentteri tarjoili merilounaaksi spydäriä.

Puolimatkan tienoilla tuuli alkoi temppuilla. Jiippejä tehtiin ja puomisulkeisia pidettiin viiden minuutin välein. Sitten tuuli loppui. Maininki kiikutti ja heilutti roikkuvia purjeita. Epämukavaa. Koneistimme loppumatkan.

20150708_164141

Ida ja Emil pitivät kauppaa. Myytävänä oli muun muassa kirjallisuutta ja taidetta.

Perillä Uleninrannassa laituripaikan kanssa oli pieni arpominen. Emme halunneet kiinnittyä korkeaan maalaituriin, sillä siitä pikkugastiemme on vähän vaikea kulkea. Ponttonilaiturin päässä oli pari paikkaa vapaana. Siihen oli kuitenkin kiinnitetty muutama vene jotenkin harvinaisen hankalasti viemään useamman veneen tila. Aivan laiturin päässä olevan korkean tukipaalun olivat ilmeisesti jäät onnistuneet vääntämään hankalasti kallelleen. Lähestyimme paikkaa. Vieressä laiturilla seisoskeli kolme miestä kädet taskuissa. Yksi heistä oli keltaisella liivillä varustettu satamaopas. Viimetipassa yksi miehistä päätti tehdä jotakin vastaanottaakseen meidät – ei se satamaopas. Yritimme kiinnittyä tolpan kohdalle, mutta ei siitä mitään tullut. Tolppa hipoi keulastaagia. Vastapäätä oli tyhjä aisaväli. Seuraavaksi lähestyimme sitä, mutta se näytti kovin kapealta. Kysyin, mutta satamaopas ei tiennyt sen leveyttä. En uskaltanut kokeilla. Kelluvassa laiturissa ei ollut enempää tilaa. Oli pakko mennä maalaituriin. Satamaopas harppoi sinne ottamaan keulaköyttä vastaan. Annoin saman tien palautetta laiturijärjestelyistä ja palvelun tasosta. Kyseessä on kuitenkin vuoden vierassatama -tittelin viime kaudella pokannut satama, jolta pitää mielestäni voida edellyttää jonkinlaista tasoa.

20150708_173629

Kemissä oli parhaillaan menossa jollapurjehtijoiden alueleiri. Yli kaksikymmentä jollaajaa treenasi sataman edustalla.

20150708_194843

Pikkugastit vaativat pizzaa. Ei tuntunut olevan vaihtoehtoja. Pizzojen jälkeen koukkasimme viereisen puiston kautta takaisin satamaan.

20150708_203522

Jäin vielä laiturille ihmettelemään viereisen saksalaisveneen takilointia. Keulapurjejärjestely vaikutti – hmm – mielenkiintoiselta. Keulaan oli päätetty laittaa yhtä aikaa ST-jib, genoa ja code-0. Luoviminen genoalla saattaa olla hiukan työlästä.

Ketsin paluu

7.7.2015 Iin Röyttä

Olimme suunnitelleet jatkavamme matkaa tiistaina. Päätimme kuitenkin vielä jäädä saareen touhuilemaan. Ei ole kiire mihinkään.

20150707_164540

Miehistö kävi ensimmäisen kerran uimalaiturilla jo aamusta, mutta ei tohtinut uimaan. Ilman oli kalseampi kuin edellispäivänä. Seuraavalla kerralla päästiin jo veteen. asti.

20150707_161049

Kalastusvälineet kaivettiin esille, mutta ei antanut Ahti affenia eikä mitään muutakaan.

20150707_174724

Alkuillasta satamaan saapui tuttu alus. Kyseinen ketsi yritti kiinnittyä kovassa tuulessa ja pimeässä viime syksynä Röytän betonilaituriin. Manööveri ei kuitenkaan onnistunut. Kippari muisti tilanteen ja sanoi sen olleen hyvin vaikea. Häntä harmitti, ettei epäonnistumisen jälkeen ollut hoksannut jäädä lahdelle ankkuriin vaan oli väsyneenä jatkanut matkaa Vatunkiin.

20150707_224857

Wildeemin pelivideot veivät kolmikon huomion illalla.

Shortseja ja talviturkkeja

6.7.2015 Oulunsalon Varjakka – Iin Röyttä

Edellinen yö oli kylmä. Illalla istuimme sitloorassa ja alkoi palella. Ei mikään ihme. Lämpötila oli vain 9°C. Lämmityslaitekin piti siis laittaa yöksi päälle. Tälle kesälle se onkin ollut kovassa käytössä.

Aamulla oli onneksi kesäinen shortsikeli. Aurinko helli, mutta tuulta oli vain S 1 m/s – mahdollisesti navakoituisi jossain vaiheessa jopa S 2 m/s:iin. Ei siis mikään purjehdustuuli, mutta kiirekään ei onneksi ollut. Päätimme lähteä päiväksi lillumaan ja auringosta nauttimaan.

20150706_123304

Koneistimme laivaväylää Löyhän mutkaan. Maijanväylän jälkeen nostimme ison ja genaakkerin. Ei niillä kuitenkaan mihinkään päässyt. Vaihdoimme takaisin moottoriin. Saatuamme ison purjesuojan paikoilleen virisi tuuli hieman. Tyypillistä.

20150706_144755(0)

Perillä Röytässä miehistön piti päästä saman tien uimaan, vaikka meriveden lämpötila oli vain noin 14°C. Epäilyistäni huolimatta miehistö riisui talviturkkinsa ja uintireissuja tehtiin illan päälle useampia. Minua ei tuonne veteen saisi vielä millään!

20150706_185050

Kävimme kuittaamassa seuramme pursimajan vieraskirjan ja lämmitimme saunan. Otimme kunnon löylyt. Vilpolassa iski ensimmäistä kertaa sellainen kunnon kesälomafiilis. Ihanaa kun ei ole kiire minnekään.

20150706_210226

Saunan päälle tsekkasin muonavaraston tilanteen. Patonki oli menossa kovaksi ja naudan suikaleilla oli tullut päiväys vastaan. Ruoaksi valmistin tummaa lihakastiketta tsatsikin ja leipäkuutioiden kera. Ja kyllä maistui!

Ruuan jälkeen kävimme S/Y Viluttitanssijassa irish coffeella. Nam.

Kesän merkkejä

5.7.2015

Kesälomapurjehdukselle lähtö lähestyi. Bunkrasimme, toimme vaatteita ja valmistelimme Mamarosaa liki kolme päivää. Viisihenkinen perhe tarvitsee monenlaista varustusta, kun reissussa ollaan useampi viikko ja seuraavan ruokakaupassa käynnin ajankohta ei ole ihan varma. Reittisuunnitelmakin oli melko ylimalkainen: Perämerelle.

20150705_134308

Sunnuntaina venesatamaan mennessä poikkesimme autolla Kiikelin vierassatamassa Oulun keskustassa. Varma kesän merkki: veneilytuttu Juhani oli tullut S/Y Heilalla Ouluun.

20150705_165632

Sunnuntaina alkuillasta lähdimme liikkeelle. Tuuli li NW 9-10 m/s. Aallokko oli yllättävän kookas. Olisimme kovasti halunneet suunnata Iin Röyttään, mutta kun vasta-aaltoon puskeminen konkretisoitui Oritkarin edustalla, ei moottorointi enää oikein tuntunut hyvältä ajatukselta. Toisaalta ei oikein tehnyt mieli lähteä luovimaankaan. Teimme pikaisen päätöksen ja suuntasimme Oulunsalon Varjakkaan, jonne Oritkarista on vain muutama meripeninkulma. Sinnepäin meni myös yhtä aikaa liikkeelle lähtenyt seurakaveri Matti.

Lomareissu oli nyt aloitettu, vaikka kauas ei ensimmäinen päivänä päästykään.

20150705_181117

Miehistö oli odottanut lomapurjehdusta kovasti, niin kuin päällystökin. Jännitys purkautui kiukutteluna. Röyttään olisi miehistön mielestä ollut liian pitkä matka. Varjakkaan oli kuulemma ollut liian lyhyt matka.

Lapset pelasivat korttia. Matti kävi kylässä. Olipa mukava taas muutaman viikon tauon jälkeen asua veneessä.