9.5.2015 Veneilykeskus, Oulu – Iin Röyttä
Heräsimme lauantaina veneessä kotisatamassa Oulun Hietasaaressa. Uni maittoi erinomaisesti. Syy siihen varmasti oli työntäyteinen perjantai, mutta myös se tosiasia, että veneessä nukkuu yleensä erinomaisesti.
Käsillä oli todella odotettu päivä. Edessä oli kesän ensimmäinen reissu ja kohteena suosikkisatamamme Iin Röyttä. Tuntui hurjalta, miten nopeasti hiihtokausi oli muuttunut purjehduskaudeksi, sillä vielä viime viikonloppuna olimme laskettelureissulla Rukalla.
Edellispäivänä katsotuista ennusteista vaivasi hiukan maininta, että puolille päivin oli luvattu ukkosta. Nyt ennusteet olivat kuitenkin muuttuneet. Luvassa olisi korkeintaan sadekuuroja.
Aamiaisen jälkeen köydet irti ja yhtiön kanavaa ulos. Eihän merellä mikään lämmin ollut, sillä hengityskin höyrysi.

Otto ja Ida virittelivät uutta genoaa innokkaina. Tuuli oli SW 4-5 m/s. Ajelimme aluksi pelkästään genoalla. Purje vaikutti oikein hyvältä. Veto oli aivan eri luokkaa kuin viime kesänä vanhalla venyneellä. Olen tyytyväinen purjeeseen. Aurinkosuojan värivalinta burgundy onnistui erinomaisesti. Sävy on sama kuin rungon väriraidassa.

Tilasin genoan loppusyksystä Hyde Sailsilta. Kyseessähän on yksi maailman suurimmista purjeneulomomoista, jonka purjeita käytetään laajasti sekä rankoissa valtamerikisoissa, perhepurjehduksessa että jollissakin. Hyde Sailsia Suomessa edustava Antti hoiti koko prosessin mainiosti ja jopa toimitti purjeen meille henkilökohtaisesti. Oululaisveneisiin tuli Hyde Sailsilta samassa toimituksessa muitakin purjeita.
Ajoimme Sudenväylän läpi. Kellonmerellä tuuli oli niin vastainen, että koneistimme. Virpiniemen nokalta pääsimme taas jatkamaan purjeilla eteenpäin.

Monien saarten pohjoisrannoilla oli vielä lunta. Maisemat näyttivät myös hiukan eriltä totuttuun verrattuna. Kun puissa ei ollut lehtiä, niin saarista pilkistä useita mökkejä joita en ollut ennen huomannutkaan.
Merellä ei näkynyt kuin muutama kalastaja. Ruuhkaa ei ollut myöskään Iin Röytässä. Kiviniemen meripelastajat tulivat juuri satamasta ulos meidän saapuessa. Seuramme majaisännän moottoriveneen lisäksi satamassa oli vain kaksi purjevenettä.

Chef Lotinan pentteri tarjoili herkullista Pollo Limonelloa.

Kävimme Oton ja Idan kanssa tiedustelumatkalla saaressa. Oman seuramme Oulun Purjehdusseuran majalla oli menossa saunan lauteiden huolto. Siellä ei siis tänään saunottaisi. Ystävämme kuitenkin kutsuivat meidät Oulun Merenkävijöiden majalle. Perheemme lätkäfanit Kristiina ja Otto katsoivat Suomi-Slovakia matsin yhdessä isäntäväen kanssa. Minä ja Ida testasimme uuden saunankiukaan, todella hyvät löylyt.
Unta ei tarvinnut kauan houkutella, kun palasimme veneelle. Mahtava nukkua veneessä.