23.8.2015 Iin Röyttä – Veneilykeskus, Oulu
Röytän satama-altaan vaaralliset poijupainot olivat jälleen laituriparlamentin aiheena sunnuntaina. Edellispäivänä useampikin vene oli kolistellut niihin.
Laiturista irrottautuvat veneet yrittivät kierrellä poijupainoja parhaansa mukaan.
Aiemmin poijupainot eivät ole aiheuttaneet yhtä paljon harmia, vaikka siellähän ne ovat jo pitkään olleet. Johtunee siitä, että nyt viimeisinä viikonloppuina satamassa on ollut todella paljon veneitä, varsinkin purjeveneitä. Kaikille ei ole riittänyt paikkoja laiturin syvältä puolelta. Vaihtoehtona on ollut sitten korkea betonilaituri tai poijupainojen välistä pujottelu.
Laituriparlamentissa kiersi piirros satama-altaasta. Siihen on merkitty veden syvyys kunkin poijupainon päällä. Kuva on piirretty viime kesänä tehtyjen mittausten pohjalta. En tiedä kuka kuvan on laatinut, mutta hyvää työtä on tehnyt. En myöskään voi mennä takuuseen, että mittaukset pitävät paikkansa, mutta ei minulla ole mitään syytä epäilläkään.
Kuva osoittaa hyvin, että satama on vaarallinen. Erityisen vaarallinen se on niille jotka eivät ongelmasta tiedä. Satamassa on nimittäin isot kyltit, jotka kertovat syvyyden olevan matalallakin alueella vähintään kaksi metriä. Purkkarilaiturin päässä on paljon pienempi kyltti, jossa lukee ”1,5 m”. Valitettavasti sitä ei niin herkästi huomaa.
Sataman turvallisuuteen liittyen on huomioitava myös vedenkorkeuden vaihtelut. Parikymmentä senttiä alhaalla oleva vesi on aivan yleistä, kolmekymmentäkään ei ole harvinaista.
Satama alkoi tyhjentyä sunnuntaina jo varhain. Me emme pitäneet niin kiirettä. Otto ja Emil pelailivat Growtopiaa. Ida kävi uimassa Aleksin kanssa ja olisi halunnut jatkaa vielä leikkejä. Meidänkin oli iltapäivällä lähdettävä, jottei kotiinpaluu menisi aivan yöhön. Itkuhan siitä Idalle tuli.
Tuuli oli heikko. S/Y Sara lähti ulkokautta kokeilemaan, jos siellä tuulisi hiukan. Muutama muukin vene suuntasi sinne. Me lähdimme sisäkautta. Tuuli oli SW 2/m. Kotimatkamme meni siis valitettavasti koneistaen.
Otto ja Emil datailivat matkallakin. Ida otti päiväunet.
Liikkujia merellä oli paljon. Varsinkin vesiskoottereita ja pieniä moottoriveneitä oli auringonpaiste ja heikko tuuli houkutellut vesille.
Poijupainokuvassa on yksi termivirhe ”vanha tyhjä laatta” on laiturin ankkuri, jossa ketju kiinnittyy laatan reunaan ja on peittynyt alkumatkaltaan pohjamutaan. Eli ovat ihan tarpeellisia ankkureita, vaikka toki saisivat olla pohjan tasalle upotettuja…
Terve Petteri!
Noita vanhoja tyhjiä laattoja näyttää olevan piirroksessa aika monta. Ehkä kartan laatinut sukeltaja on erehtynyt jonkin kohdalla. Joka tapauksessa kartasta ilmenee hyvin sekin, että pohjassa on paljon turhaa romua, joka on vaaraksi veneille.
Kuulin huhun, että joitakin painoja olisi jo tänä kesänä nostettu ylös. Onkohan kyse poistetun laiturin painoista? En tosin tiedä, onko huhussa perää.
Toivottavasti rahoitus sataman kunnostukselle saadaan ensi kaudelle kuntoon ja satama ruopataan kauttaaltaan vähintään kolmeen metriin. Sitten ei tarvitse enää tällaisia karttoja laatia ja levittää. Onhan tämä nykytilanne jo nolo satamanpitäjällekin.