Arkistot vuoden mukaan: 2013

Aurinkoista äitienpäivää

Äitienpäivän kunniaksi oli sääkin tänään huomattavasti eilistä hienompi. Tosin äitienpäivä tarkoitti myös sitä, että aivan koko päivä ei kulunut venerannassa.

Puhdistin huolellisesti styyran puolen kyljen kliinerillä ja lopputulos oli aika hyvännäköinen. Jopa niin hyvä, ettei välttämättä tarvitsisi enää vahata. Samaa mieltä oli muutama paikalla poikennut kanssaveneilijä. Kylkien ja peräpeilin hankaaminen kahteen kertaan, ensin kliinerillä – sitten vahalla, on kieltämättä melkoinen urakka. Tuleehan veneestä sillä tavalla toki todella puhdas ja kauniin kiiltävä, mutta onko ero pelkkään huolelliseen vahaukseen niin suuri, että työ kannattaa. Pitää pohtia asiaa taas ensi keväänä uudelleen. Tällä kertaa hangataan kummallakin. Ja käsin.

Isäni oli tänään apuna ja hioi kölistä lohjenneen maalin ja lasikuitukitin. Hiottuun kohtaan vedettiin epoksipohja. Lähipäivinä paikkaan on tarkoitus laittaa vielä uusi lasikuitukitti ja sen päälle vielä epoksi. Isä hioi myös potkurin sinkkianodin, joka oli jo hiukan rypyläinen. Hyvä niin, sillä siitä tietää anodin tehneen tehtävän ja suojanneen potkuria korroosiolta.

Lohturuokaa



Harmitti kun jouduimme lykkäämään veneen laskua viikolla aiotusta. Lohdutukseksi päätimme herkutella yhdellä ehdottomista herkuistamme – sushilla. Veneilykaudella sushia tulee nautittua vähemmän, koska jääkaappitila veneessä on rajallinen ja gastiemme maitopurkit täyttävät siitä ison osan, mutta joskus olemme kuitenkin valmistaneet sushia myös veneessä. Yksi suosikkimauistamme on kylmäsavulohi-avokado kakku, jonka idea löytyi vapun 2006 Iltasanomista. Siinä kelmutettuun vuokaan ladotaan kerroksittain kylmäsavulohta, riisiä, avokadomössöä sitrusmehulla, ripaus pippuria ja sokeria ja lopuksi kerros riisiä. Vedetään kelmu tiukalle ja asetetaan painon alle jääkaappiin vähintään neljäksi tunniksi. Sitten vaan avataan kelmu, keikautetaan kakku, leikataan paloiksi ja nautitaan. Suosittelen!

Vahausta vesisateessa

20130511_151227(0)Hietasaaren Veneilykeskuksessa kävi tänään kuhina. Veneitä laskettiin ja kevätkunnostajat olivat toden teolla ryhtyneet hommiin, vaikka sää oli kehno, +7°C ja vesisadetta.

Vahasin paaran puolen kyljen, joka oli putsattu kliinerillä torstaina. Komea kiilto siihen tuli. Paljon muuta en sitten saanutkaan aikaiseksi, kun sadekuurot alkoivat muuttua iltapäivästä jatkuvammaksi sateeksi.

Päätimme lykätä veneen laskua ainakin ensi viikonloppuun. Maalaushommiin kun ei kannata ryhtyä kostealla kelillä. Tehdään mieluummin rauhassa ja kunnolla.

Vesille olisi jo kova halu. Laituriparlamentti tiesi kertoa, että jäät ovat jo Oulun edustalta häipyneet ja Iin Röyttäänkin pääsee. Vahauksen lomassa radiosta kuultu merisää vahvisti huhun todeksi.

Ei paista aurinko


Ei tullut lämmintä ja auringonpaistetta. Olimme suunnitelleet vahaavamme Mamarosan helatorstaina, mutta luvattua upeaa säätä ei sitten tullut. Kylmässä vesisateessa vahaaminen on aika hankalaa ja ikävää puuhaa.

Ajatus oli putsata kyljet huolellisesti ensin ja paaran puolen saimmekin hangattua kliinerillä. Loput työt siis lykkääntyvät todennäköisesti lauantaille ja sunnuntaille. Hiukan kiire tulee, sillä vene olisi tarkoitus laskea veteen sunnuntaina. Ja jos oikein hyvin menee, niin vielä rikaamme veneen ensi viikon kuluessa, jotta viikonloppuna päästäisiin jo merelle. Nyt ei kuitenkaan kannata olla liian toiveikas, sillä tekemistä on vielä melko paljon ja aikaa kaiken valmisteluun melko vähän.

Veneilykeskuksen kevättori




Tänään tarkastettiin miehistön pelastusliivit. Puntari kertoi kaikkien kolme gastin painon olevan reilun kilon sisällä ja jokaisen tarvitsevan uudet liivit. Veneilykeskuksessa oli sopivasti tänään kevättori, mutta sieltä ei mieleisiä liivejä löytynyt. Shoppailu kaupungilla sen sijaan tuotti tulosta ja gastit vaikuttivat hankintaan varsin tyytyväisiltä.
Oli ihana nähdä Veneilykeskuksessa niin paljon väkeä ja tuttuja kasvoja! Ihmisiä riitti jonoiksi asti, vaikka keli oli harmaa, tuulinen ja sateinen. Kippari sai varattua tämän kauden vahtivuoron ja veneen mahdollinen laskuaika katsottiin. Ehdittiin myös suunnittelemaan toukukuun viimeisten viikonloppujen ohjelmaa muutaman kanssaveneilijän kanssa. Viimeiset jäälautat nosturin alta oli avitettu kekseillä merelle ja ensimmäisiä veneitä oltiin juuri laskemassa.
Kaitsu kävi ostamassa epoksiprimeria, jota sipaistaan muutamaan paikkamaalausta kaipaavaan kohtaan pohjassa. Toivottavasti huomenna keli sallii veneellä ahertamisen!