Arkistot kuukauden mukaan: elokuu 2016

Venetsialaiset myrskyssä

27.8.2016 Iin Röyttä

Yöllä oli satanut. Tuuli oli lauantaina jo aamulla toisella kympillä.

Aamupalan jälkeen ryhdyin suunnittelemaan toimenpiteitä myrskyä varten. Niin tekivät monet muutkin.

2016-08-27 10.20.02

Me laitoimme tuplapoijutuksen jo edellisenä iltana. Muutamaan veneeseen tehtiin näköjään sama aamusta. Lisäsin toiset peräköydet. Laitoin ne hieman eri kulmasta kuin edelliset. Siten sain perän pysymään paremmin paikallaan. Lisäksi kiedoin köyden purjesuojan ympärille. Eipähän pääse tuuli repimään sitäkään auki.

2016-08-29 at 21.47.37

Vaihdoimme vielä naapureiden kanssa poijuhaat pelkiksi köysiksi, jotta ainakaan haka ei pääse osoittautumaan heikoimmaksi lenkiksi.

Pappatelttaa pohdin vielä uudelleen. Päätin jättää sen paikalleen ihan mukavuussyistä. Rankkaa vesisadetta oli luvassa. Teltan ansiosta voisimme kuitenkin oleskella myös ulkona ja seurata myrskyä. Lisäksi se estäisi veden vihmomisen sisään sitlooran kulkuaukosta. Meidän pitäisi kuitenkin ehdottomasti huolehtia siitä, että pappateltan vetoketjut pidetään koko ajan kiinni. Muuten tuuli pääsisi alle ja repisi teltan varmasti.

Myöhemmin niputimme vielä Mamarosan ja kaksi viereistä purjevenettä yhteen. Sillä tavoin ehkäisimme veneiden sivuttaisliikkeen ja siitä aiheutuvat mahdolliset kolhut.

Tuuli oli aamupäivällä SW 16 m/s ja puuskat noin 19 m/s.

2016-08-27 12.19.40-1

Oli venetsialaispäivä, mutta ei tullut mieleen laittaa juhlaliputusta. Aallot heittivät möljän yli pärskeitä.

2016-08-27 14.14.56

Laitoin lapsille elokuvateatterin riemuliiteriin. Jonkun leffankin katsoivat, mutta pelivideot ja Youtube-tähdet taisivat olla vielä kiinnostavampia.

Iltapäivällä tuuli heikkeni.  Alkunäytös oli päättynyt ja varsinainen myrsky oli vasta tulossa. Kumma kyllä, tämä oli joillekin veneilijöille yllätys, vaikka sääennusteet olivat juuri näin kertoneet.

Saunan jälkeen asetuimme S/Y Hanhen väen kanssa Röytän Messiin eli kesäkeittiöön. Takka lämmitti tilan nopeasti ja paikka oli tosi tunnelmallinen. Chef Lotina ja Tarja loihtivat upean tapaspöydän.

Seurasimme Messistä Rauli-myrskyn kehittymistä. Aivan kuten oli ennustettu, tuuli kääntyi pohjoiseen ja voimistui. Keskituuli oli 17-19 m/s ja puuskat 22 m/s. Jokunen puuska oli vähän voimakkaampikin.

Ruokateemaan olisi ehkä sopinut paremmin jokin espanjalainen musiikki, mutta me kuuntelimme nimipäiväsankari Rauli Baddingia.

2016-08-27 20.24.33

Yhden moottoriveneen poiju repesi. Vene oli laiturin pohjoispuolella ja painui laituria vasten. Meitä tultiin pyytämään avuksi. Hyppäsin nopeasti yhden miehen kanssa perämoottoriveneeseen ja kävimme viemässä veneen poijuköyden viereiseen poijuun. Tilanteesta selvittiin ilman vaurioita.

Oli hienoa huomata pitkin päivää, miten veneilijät huolehtivat toisistaan myrskyä odottaessa ja pitäessä. Apua tarjottiin naapureille. Peräveneitä lainattiin lisäköysien viemiseksi ja kavereista pidettiin huolta. Hienoa toimintaa.

Kovimmat tuulihuiput menivät ohi ja saimme laittaa turvallisin mielin nukkumaan.

Myrskyä odotellessa

26.8.2016 Veneilykeskus, Oulu – Iin Röyttäreitti kartalla

Ajoimme perjantaina lasten kanssa Hietasaaresta Meritullin vierassatamaan hakemaan Kristiinaa töistä. Rouva pääsi käytännössä suoraan töistä Mamarosan kyytiin ja viettämään veneilyviikonloppua.

Tuuli oli lähtiessä NW 3 – 4 m/s ja sen oli ennustettu laskevan jo tunnin kuluttua NW 2 m/s:iin. Niinpä emme ryhtyneet availemaan purjeita vaan moottoroimme suosiolla.

2016-08-26 19.00.17

2016-08-26 18.50.11-2

Tuuli todella lopahti kokonaan. Miehistö touhuili matkalla salongin pöydän ääressä. Päällystö reissasi sitloorassa.

2016-08-26 21.26.30

Katselin matkalla tarkasti sääennusteita. Lauantaille oli luvattu Rauli-myrskyn pyyhkäisevän yli. Perille Röyttään päästyämme katsoimme Mamarosalle paikan laiturin pohjoispuolelta keula pohjoiseen päin. Myrskyn oli luvattu alkavan länsituulena ja päätyvän voimakkaimmassa vaiheessa pohjoisen puolelle. Lainasimme vielä naapuriveneestä kumpparia ja veimme köyden toiseenkin poijuun. Pappateltankin laitoimme valmiiksi, koska sadetta oli luvassa yölle ja seuraavalle päivälle. Myrskyä ottaa vastaan teltan suojista. Olettaen, että teltta on kunnolla kiinnitetty eikä myrsky vie sitä mukanaan.

2016-08-26 23.58.34

Ilta oli Röytässä rauhallinen. Kävin kävelyllä saaressa. Kaikkialla oli hiljaista ja syksyisen tunnelmallista.

Istahdimme rouvan kanssa pappateltan suojaan ja napostelimme iltapalaa. Usein vietämme yhdessä iltaa etsien kotimaisia kevyen musiikin huonoimpia sanoituksia. Tällä kertaa halusimme kuunnella hyvää musiikkia. Maestro Juicen sanoitukset ovat vertaistaan vailla. Terveiset Juholle, Juhani Leskisen musiikin suurelle ystävälle.

Murheellisten laulujen maa

21.8.2016 Iin Röyttä – Veneilykeskus, Oulureitti kartalla

Laituriparlamentilla oli uutisia heti aamusta. Joku oli riehunut satamassa yöllä. Aggressiivisesti käyttäytynyt mies oli uhkaillut muutamaa ihmistä puukolla. Paikalle oli kutsuttu virkavalta. Merivartiosto ja poliisi olivat yhdessä saapuneet paikalle ja vieneet riehujan raudoissa mukanaan. Toinen mies oli lähtenyt humalassa ajelemaan riehujan veneellä. Kotvan kuluttua hän oli itse soittanut poliisille, kun oli eksynyt ja ajanut karille.

Tuuli oli koko aamupäivän rivakka. Keskituuli oli toisella kympillä ja pitkäkestoiset puuskat nousivat viiteentoista.

2016-08-21 12.38.02

Satama-altaassa meloi muutama suppailija

2016-08-21 12.46.33

Lapset touhuilivat saaressa kavereiden kanssa. Aallot vyöryivät purjehdusseuran majan rantaan.

Iltapäivällä tuuli moinasi ja lähdimme Oulua kohti.

2016-08-21 17.24.57

Martinniemen edustalla oli melkoinen maininki. Alkumatkan menimme koneella. Genoa oli osittain auki lähinnä tukevoittamassa menoa. Virpiniemessä nostimme ison ja avasimme genoan kokonaan. Moottoria emme tarvinneet ennen Oritkarin satamaa.

2016-08-21 18.54.01

Purjehduspäivästä tuli lopulta oikein hieno ja merellä oli paljon veneitä.

Vinksin vonksin ja heikun keikun

Iin Röyttä 20.8.2016

Aamu Iin Röytässä oli vähän harmaa, mutta pian keli kääntyi varsin komeaksi.

2016-08-20 13.11.51-2

Ida kävi aamupäivällä moikkaamassa. Hänhän oli siis jälleen ollut yötä kaverinsa Aleksin luona. Heistä on tullut aivan erottamattomat. Kaverukset kävivät ajelemassa kumpparilla, askartelivat veneessä, seikkailivat saaressa ja kyläilivät muissa veneissä.

Ida kyseli kenkiänsä. Ei löytynyt omasta veneestä eikä Aleksin luota. Mutta yhdestä veneestä löytyivät. Tavarat ovat neidin jäljiltä välillä melko hukassa.

2016-08-20 14.11.11-1

Puoliltapäivin alkoi pauke. Naapurisaaressa Satakarissa ja Röytän toisessa päässä oli sorsastajia. Iltapäivällä veneitäkin tuli lisää.

Chef Lotinan pentteri tarjoili lounaaksi Green Curry Chicken.

Röytästä löytyy hyvin luonnonantimia. Päivän mittaan moni tuli saaresta tyrnimarja-astian kanssa. Tatteja tuotiin myös risottoon. Me otimme lauantain enemmän laiskottelun ja nautiskelun kannalta.

Emil eleli omassa maailmassaan. Hän kokeili Minecraftiin uusia modeja. Ja Pixelmon oli alkanut kiinnostaa häntä uudelleen Pokémon GOn myötä.

2016-08-20 13.18.15-2

Kävin Oton kanssa potkimassa rantakentällä jalkapalloa. Pari Oton ikätoveria tuli mukaan. Täytyy myöntää, että minun kunto ei kestänyt poikin pelitahtia. Palasin veneelle paita märkänä. Vaihdoin uikkarit ja loikkasin uimalaiturilta sekaan.

Illansuussa saderintama saavutti Röytän. Laitoimme pappateltan sitlooran suojaksi. Tuulen ja sateen suojassa oli tunnelmallista katsella illan muuttumista yöksi ja nauttia kylässä käyneiden ystävien seurasta.

Älä tuu droppaa mun tunnelmaa

19.8.2016 Iin Röyttä

Sade ropisi kanteen perjantaina aamulla. Käänsin kylkeä.

Tunnin päästä raotin silmiä varovasti uudelleen ja yritin kuunnella. Ropina oli lakannut. Ei kuulunut tietokonepelien ääniä eikä telkkaria. Ei kuulunut riitelyn ääniäkään eikä aamupalavaatimuksia.

– Ainiin, minähän olen veneessä yksin.

Laitoin aamupalaa pöytään ja radion päälle. Suomen Yleisradion mukaan maailmalla ei ollut tapahtunut mitään mainittavaa.

2016-08-19 15.52.32

Laiturissa oli kolme muutakin yksinpurjehtijaa. Tai siis Jarihan on moottoriveneilijä, mutta kuitenkin.

Siivosin ja järjestelin venettä. Jarille oli laiturin toisella puolella iskenyt sama vimma. Sieltä kuului pölynimurin ääni.

Kokkasimme Jarin kanssa lounaan yhdessä. Tuloksena olivat varsin maukas kanapasta ja normaalit ruokajuomat.

Iltapäivästä suuntasimme purjehdusseuran majalle saunomaan.

Mamarosaan oli tulossa miehistöä. Muu perheemme oli tulossa Oulusta M/Y Christinan kyydissä.

Idan kaveri Aleksi ehti saapua Röyttään ensin. Hän otti tiheään yhteyksiä Idaan ja raportoi heidän matkan etenemisestä.

Kristiinaa odotellessa mietin, että olisiko kohteliasta soittaa vaimon kovasti tykkäämä kesähitti ”Vesala – Älä tuu droppaa mun tunnelmaa” kun hän saapuu alukselle.

2016-08-19 22.25.34

M/Y Christinan lisäksi satamaan tuli paljon muitakin veneitä. Muutamassa oli otettu jo varaslähtö ja ripustettu venetsialaistyyliset värivalot. Meillä kävi vieraita ja mekin kyläilimme naapuriveneissä. Lämmin elokuinen ilta oli todella tunnelmallinen.