Arkistot vuoden mukaan: 2013

Biitsiä, tikku ja simpukkapasta

20130724_122632(0)Likskär on lumonnut meidät täysin. Paikka on todella idyllinen! Upeat maisemat ja hiekkarantaa silmänkantamattomiin. Klubirakennuksesta myydään ruokaa, juomaa ja jäätelöä. Myös kelien puolesta tämä on juuri sitä, mistä pitkän ja pimeän talven aikana haaveillaan. Olemme viettäneet rannalla koko päivän ja huomenna ajattelimme tehdä saman homman. Ei siis ole kiire vielä mihinkään. Lapset ovat riemuissaan  ja heille jää hieno muistijälki näistä päivistä.

20130724_122023Painelimme heti aamiaisen jälkeen biitsille. Kaitsu näyti haalineen veneeseen kaikki mahdolliset rantalelut, joita kotoamme löytyy ja se määrä ei ole vähäinen.  Tajunnan rajamailla puhaltelimme jos jonkinmoista rengasta, palloa, kahden mentävää alligaattoria jne. Huomenna sama rumba uudestaan. Tosin alligaattoria emme tyhjentäneet vaan se kellii tyytyväisenä riippukeinussa keulakannella.

IMG_8131Lasten ilakoidessa rantavedessä pääsimme kipparin kanssa nauttimaan viilentävät nimipäiväcavat rannalla paahteessa. Muksuille on vaikea saada uppoamaan ruokaa näin kuumina päivinä, mutta onneksi pentterin jääkaapista löytyi pari pakettia jotain, joka uppoaa aina. HK:n sininen sopiviksi paloiksi vuoltuna toimii säällä kuin säällä. Ja nestettäkin lapsiin saa menemään kun jokaiselle valmistaa omaan juomapulloon suosikkimehua. Paattimme mehukattiarsenaali on melkoinen.

20130724_170715Ida sai tänään suihkureissulla tikun jalkapohjaansa. Tikunpoisto-operaatio kuului luultavasti naapurisaareen saakka. Eikä siitä sitten sen enempää. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

IMG_8105Paikallinen rannikkovartiostokin  pyörähti tänään saaressa skoottereillansa.

20130724_194214Saaressa kelluu kolmisenkymmentä paattia joista kolme suomalaista. Oulun Hietasaari on hyvin edustettuna, sillä kaikki kolme suomipaattia ovat Hietasaaren veneilykeskuksesta.

Hellepäivän illalliseksi nautimme tänään simpukkapastaa.

IMG_8185Likskärin simpukkapasta

Pastaa
Fondikuutio
Oliiviöljyä
Hopeasipuli
1 tlk simpukoita
1 tlk katkarapuja
1 prk ranskankerma
Puolikkaan sitruunan mehu + hieman kuorta
suola, sokeri, mustapippuri, cayenne(?), sahrami
parmesaani

Laita pasta kiehumaan. Heitä sekkaan fondikuutio. Kuullota sipuli sievästi öljyssä. Kaaja sekkaan ranskankerma. Sitten sitruunamehu ja kuori. Perrään simpukat ja katkaravut. Mausta ripauksella suolaa, sokeria ja mustapippuria. Jos haluat lämpöstä takapotkua niin ripauta cayennea mukaan – meillä ei ollu. Ja kun sitä saharamia nyt kerta kaapista avattu pussi löyty niin ripautin sitäki mukkaan. Ei ollu turha ripautus se!

Maa haisee

20130723_112341Tänään herättiin jälleen mantereella ja nautittiin oikeasta suihkusta. Sen kunniaksi myös rouva Mamarosa sai suihkun ihan johtovedellä. Otto ja Emil osallistuivat kansipalvelukseen tosi innokkaasti.

IMG_8015Kannenpesun ajaksi Kristiina ja Ida livahtivat kaupunnille. Arvasin ettei chef Lotina malta pysyä pois ruokakaupoista. Ei hän tosin niin hirveän suurta lastia sieltä roudannut. Muutamia löytöjä, kuulemma.

Kaksi yötä mantereella oli jo tehnyt tehtävänsä. Maa alkoi haisemaan eli merimiehen mieli veti vahvasti merelle. Levoton olo kaikkosi, kun saimme köydet irti. Päämääränä oli Klubbviken, Likskär, Junkö tai Kluntarna. Tässä järjestyksessä.

IMG_8046Vähän matkaa pääsimme pelkällä genoalla. Vauhti oli 5 – 6 solmua. Sitten meni niin vastaiseksi, että jatkoimme koneella. Noin tunnin kuluttua olimme jo ripustamassa fendareita. Kurkkasimme aukolta Klubbvikeniin. Valitettavasti ne koko sataman muutamat Mamarosalle riittävän leveät karsinat olivat täynnä. Leuka rintaan ja keula lahden toista puolta kohti. Likskärissä laiturille alkoi kertyä huitojia ja meille neuvottiin paikka laiturin päästä.

20130723_195214Lapset olivat paikasta haltioissaan. Hiekkaa, paljon hiekkaa, hiekkarantaa. Ei mennyt kovin kauan, kun uikkarit olivat päällä.

IMG_8027Illanpäälle Likskärin ohi lipui Luleåssa tapaamamme Oulun Purjehdusseuran lipun alla purjehtiva S/Y Molly. Kiitoksia seurasta Ettansilla ja suotuisia tuulia kotimatkalle.

Cross-Kitcheniä ja scoottausta

Maanantai oli satamapäivä. Se tarkoitti esimerkiksi aamusuihkua ihan oikeassa suihkussa ihan oikealla vesijohtovedellä. Hitaasti käynnistyneen aamun jälkeen suuntasimme satamaravintolaan lounaalle.  Tarjolla oli melko omintakeista cross-kitcheniä. Seisovaan pöytään oli katettuna muunmuassa paistettua falukorvia, paikallista palttua, kalaa chilikastikkeessa ja sushia.

20130722_143839Ruokaa sulattelimme suuntaamalla kävelykadulle. Ida työnsi kärryissä Liisa-Lottaa ja Aapoa. Pojat scoottailivat Storgatanilla ja kun löytyi vähän väljemmin tilaa, Otto teki muutamia temppujakin.

Shoppailemassa kävimme lähinnä Storgatanin Systeemissä. Viinivalikoima on hyvä ja varsinkin veneessä kätevät laatikko- ja purkkiviinit ovat edullisia.

20130722_160838(0)Sataman supermarketissa kävimme myös tänään. Tällä kertaa lapset eivät menneet täydessä turvavarustuksessa, jopa scoottimiesten kypärät riisuttiin sisällä. Eilen käyntimme varmasti herätti hilpeyttä, sillä lapsilla oli puettuna sekä kypärät että pelastusliivit.

Chef Lotina pysyi kohtuudessa vaikka selvästi näytti siltä, että monenlaista herkkua olisi tehnyt mieli saada mukaan. Lähinnä Lotina keskittyi paistopisteeseen ja marketin laajaan juustovalikoimaan. Nimittäin kun päivällä käytiin täyttymässä satamaravintolan mätöistä, niin tukevampaa illallista ei tänään värkätä. Ilta mennään takakannella nautiskellen juustoista ja viineistä.

20130722_180914Emil päätti vielä illanpäälle viihdyttää sitlooran ikkunasta meitä eräänlaisella spontaanilla nukketeatterilla.

Lämmin kylymäsavulohipasta

Pitkällä purjehduksella syödään paljon pastaa. Ainakin meillä. Tänään laitoin version kylmäsavulohesta. Ainekset lohta ja ranskankermaa lukuunottamatta säilyvät lämpimässä, eivätkä kylmääkään vaativat ainekset juuri kaappitilaa vie.

IMG_7985Kylymäsavulohipasta

Pastaa pakkauksen ohojeen mukkaan
voita
2-3 valakosipulin kynttä
pari uutta sipulia
1,5 dl kuivaa valkoviiniä
kasvisfondikuutio
purkki ranskankermaa
Puolikkaan sitruunan kuori ja mehu
3-4 tl kapriksia
200g kylymäsavulohta
mustapippuria
ripaus sahramia (ei pakollinen)
parmesaania

Pistä pasta kiehumaan. Piliko sipulit ja kuullota voissa. Lissää valkkari. Anna kiehahtaa. Heitä sekkaan fondi. Hetken päästä on sitten sitruunaosaston vuoro. Sitten joukkoon ranskankerma. Lopuksi kaprikset, kylymäsavulohi ja tilli. Kuumenna vielä minuutti ja sillä aikaa kaaja valamiista pastasta pois vesi ja pistä pasta tarjoiluastiaan. Soosi päälle. Koristele. Jos pentterin kaapissa sattuu olemaan sahramia niin jätä osa ranskankermasta tarjoilua varten ja mausta se kevyesti sahramilla. Pistä pöytään pala parmesaania niin jokkainen voi sitä sitten ite raastaa niinku parhaaksi näkkee.

Suntti ja supermarketti

Kiittelimme ja kehuimme Svinöran vielä kerran paikallisille ennen kuin irrotimme köydet.

IMG_7941Suuntasimme kohti pohjoista. Luvattu oli rivakkaa tuulta, joten päätimme mennä pelkällä genoalla. Aluksi tuuli oli sen verran kevyt, että Otto päätti ryhtyä vetämään uistinta.  Emilin ohjelmassa olivat Candy Crash ja Pou.

IMG_7936Ida harjoitteli elämänlangan käyttöä ja kikkaili keulakannella. Tuuli yltyi yhtäkkiä ja Ida kipitteli nopeasti sitlooraan. Uisteluvehkeetkin tuli kiire kerätä pois.

Kymmenisen meripeninkulmaa pääsimme genoalla mutkaista reittiä pitkin. Tuuli oli NW 5 – 8 m/s. Sitten tuuli kävi niin vastaiseksi, että käynnistimme moottorin ja vedimme purjeen sisään.

Pian tuuli yltyikin ollen NW 8 – 12 m/s ja hyvin puuskaista. Suunnan ja myös saariston ansiosta aallokkoa ei juuri ollut.

IMG_7968Menimme kapean Tjuvholmsundetin läpi. Sen rannalla oli upea mökkipaikka. Myös Sandön länsiranta oli täynnä hienoja kesäasuntoja, ehkä jopa talviasuttavia.

Luleån Ettansille saavuimme melko tarkalleen klo 18. Matkaa oli tänään kertynyt noin 25 meripeninkulmaa. Mamarosaa tuli ottamaan vastaan rouva läheisestä meidän seuramme lipun alla purjehtivasta veneestä. Satamassa näytti olevan myös venenaapurimme kotisatamastamme Hietasaaresta.

20130721_212634Ettans on vierassatamana ihan ok, mutta maisemassa ei ole kehumista. Suoraan veneen keulan edessä on pinottuna myytäviä moottoriveneitä korkeaan telineeseen.

20130721_203629(0)Kaivoimme lasten scootit boksista ja lähdimme käymään läheisessä supermarketissa jäätelöostoksilla. Chef Lotinaa oli pidätteleminen. Mamarosa on lastattu niin täyteen ruokaa, että mihinkään sitä ei enää mahdu. Silti hän meinaa lähteä huomenna tuosta marketista ostamaan sitä lisää.