Sudenväylä kaipaa ruoppausta

Sudenväylä eli Kraaselin kaivanto on matala väylä Oulun edustalla. Se erottaa Kellon Kraaselin ja Rapakarin sekä yhdistää Patelan meren ja Kellon meren. Alueen veneilijät suosivat Sudenväylää, sillä sen kautta Oulu-Haukipudas -reitti on lyhempi ja suojaisampi kuin Löyhän kautta. Oulusta Kiviniemeen tulisi Löyhän kautta huomattava mutka.

Sudenväylän on tarkka ajettava purjeveneelle. Sen kartan mukainen nimellissyvyys on 1,8 metriä ja virtaukset liikuttelevat hiekkamassoja. Keskellä väylääkin saattaa 1,6 metrin syväyksellä suhahtaa hiekkaan. Kapeikossa ei ole nopeusrajoituksia tai kieltoa aallokon aiheuttamisesta. Tilanne on todella ikävä oltaessa purjeveneellä matalassa vedessä kun moottorivene aiheuttaa kookkaan aallokon. Aallon pohjassa köli saattaa osua pohjaan ja tehdä pahaa jälkeä veneen rungolle. Onneksi Sudenväylän matalimmassa kohdassa on hiekkapohja.

SAMSUNG

Viime sunnuntaina meidän kohdallemme osui kaksi törttöilevää moottorivenettä (kuva yllä ei liity tilanteeseen). Ensimmäisessä oli ihan liputtava vene, toinen mallia liputon muskelipaatti. Kumpikin ajoi läheltä aiheuttaen korkean peräaallon ja todella pelottavan tilanteen. Suunnatonta ajattelemattomuutta ja tyhmyyttä.

Sudenväylä mataloituu koko ajan. Tälle kesälle olen kuullut jo useammasta pohjakosketuksesta alle 1,8 metrin syväyksisistä veneistä. On vain ajankysymys, milloin sattuu vahinko. Väylä pitäisi ryhtyä kiireesti ruoppaamaan. Lisäksi kapeikkoon ja erityisesti sen länsipuolen suulle kannattaisi laittaa nopeusrajoitus ja kielto aallokonaiheuttamisesta.

Yksi vastaus artikkeliin ”Sudenväylä kaipaa ruoppausta

  1. Päivitysilmoitus: Huhuja ja kuumetta - S/Y Mamarosa

Vastaa